Kinderen met leerproblemen komen -ondanks meer dan voldoende verstandelijke mogelijkheden- vaak moeizaam tot leren. Bij sommigen beperken deze moeilijkheden zich tot rekenen of taal, bij anderen zien we leerproblemen op quasi alle leerdomeinen. Deze leerproblemen 'stoppen' niet wanneer je kind de klas verlaat. En dan hebben we het niet alleen over het huiswerk dat vaak moeizaam verloopt. De vaak ontbrekende vaardigheden zoals onthouden, aandacht vasthouden en organiseren die je kind belemmeren bij schoolse taken, heeft die immers ook nodig bij andere dagdagelijkse activiteiten.
1. NU AL?
Kinderen met leerproblemen hebben vaak weinig tijdsbesef. Ze kunnen nauwelijks inschatten of er een half uur dan wel 2 uur verstreken zijn. Daardoor komen ze vaak in tijdsnood en voelen ze zich opgejaagd door volwassenen die voor hen de tijd 'bewaken'. 'Al zo laat?' en 'Nu al?' zijn vaak gehoorde uitspraken van hen.
2. OEPS, VERGETEN
Kinderen met leerproblemen lijken voortdurend dingen te vergeten. Schoolboeken liggen nog op school, de natte handdoek ligt uren later nog op de badkamervloer, opgelegde taakjes worden uitgesteld en uiteindelijk niet uitgevoerd, enz… Omdat ze hun aandacht niet lang kunnen vasthouden, zijn deze opdrachten inderdaad erg snel uit hun mentale to do-lijst verdwenen. Tot frustratie van wie het tot 1000 maal herhaalt…
3. IEDEREEN IS BOOS OP MIJ
Kinderen met leerproblemen hebben niet zelden ook moeite in het omgaan met hun leeftijdsgenoten. Ze belanden ongewenst meer dan andere kinderen in conflict met vriendjes en lijken dan niet te weten wat hierin hun zogenaamde 'eigen aandeel' is. Hun impulsiviteit zorgt er immers voor dat ze vaak eerst actie ondernemen en dan pas nadien nadenken waardoor het kwaad vaak al geschiedt is. Zij zelf snappen niet waarom iedereen boos is op hen, net omdat ze enkel goed willen doen en de gestelde actie impulsief gebeurde.
4. WARHOOFD
Kinderen met leerproblemen hebben moeite met 'overzicht bewaren': hun geheugen speelt hen parten waardoor ze niet altijd meer weten wat ze allemaal moeten doen. Of ze verliezen hun focus en verliezen hun doel uit het oog bij gebrek aan een overzichtelijk plan. Plannen en organiseren is immers behoorlijk moeilijk voor hen. Wanneer er zich een probleem aandient, is het niet evident om hier een gepaste oplossing voor te bedenken. Zelf de zwemzak of de voetbaltas klaarmaken lijkt schier onmogelijk. En het ochtendritueel lijkt elke ochtend opnieuw iets dat ze voor het eerst moeten doen. Kinderen met leerproblemen lijken niet te automatiseren.
5. Oeps, kapot…
Kinderen met leerproblemen vertonen vaker dan hun leeftijdsgenoten een motorische onhandigheid. Deze kan op het grofmotorische vlak zijn (struikelen en vallen, meer moeite met leren fietsen en zwemmen), of op het meer fijn motorisch werk. Deze laatsten morsen frequent, laten spullen vallen en/of 'prutsen' tot iets stuk gaat. De oorzaak hiervan is opnieuw die belangrijke 'impulscontrole' en focus die bij kinderen met leerproblemen vaak minder goed ontwikkeld zijn.
Wil je graag te weten komen hoe je als ouder hier het best op reageert? Benieuwd hoe je deze vaardigheden misschien toch kan trainen of hulpmiddeltjes kan vinden? Kom dan naar onze dagtraining van zaterdag 14 december. Inschrijven kan via mamametimpact.mamagement.be