HOE OVERLEEF JE VERVELING? Die van je kind natuurlijk. Mama’s weten altijd wat doen.

Verveling kan de creativiteit van kinderen stimuleren. Of toch de eerste 20 minuten…

Ken je dat? De vakantie is nog maar net begonnen en het is al ‘Mama, ik verveel mij’. Moeten ouders hun kinderen animeren of is verveling net positief om de creativiteit en het initiatief van onze kinderen te stimuleren?

Als het niet te lang duurt, tenminste. Men spreekt van een ‘vervelingsgap’ van maximum 20 minuten. Wanneer het binnen die tijd niet lukt, om zelf iets te bedenken komt mama best even ’to the rescue’.

Hierbij wat inspiratie:

1. Elk kind is in staat om zelfstandig te spelen. Leer het hen (en liefst van kleinsaf)! Wissel samen en alleen spelen af. Toon kinderen hoe ze zelf leuk spel kunnen bedenken, hoe ze daarbij gebruik kunnen maken van niet-spelmateriaal. Mag je kind met de zetel kussens een schuilplaats bouwen tegen de denkbeeldige slechteriken? Of huiver je al bij de gedachte dat de salontafel 5 cm verplaatst wordt? Hoe meer ruimte creativiteit krijgt, hoe groter de kans dat het tot iets geweldigs leidt.

2. Als je kind toch moeilijk tot inspiratie komt, kan je het op weg zetten. Stel samen een lijst op van leuke spelletjes en activiteiten. Deze kan je kind dan gebruiken als geheugensteuntje. Of maak samen kaartjes met hierop een activiteit, stop ze in een doosje en laat je kind er ééntje uithalen, wanneer de verveling toeslaat.

3. Bied een deel van het speelgoed aan. Hou de rest opzij. Bij verveling tover je het overige speelgoed te voorschijn. Of bewaar wegwerpmateriaal waarmee het kan knutselen, bouwen of ‘uitvinden’. Gegarandeerd succes!

4. Maak een onderscheid tussen wat ‘kinderspel’ is en wat ‘gezelschapsspel’: de eersten spelen kinderen alleen of samen met andere kinderen. Deze laatsten speel jij samen met je kind. Zo hoef je niet samen met je dochtertje met een poppenwagen op wandel te gaan in de tuin of met auto’s te racen op de automat. Laat hen dat spel zelf spelen. Samen spelen met je kind doe je door samen die activiteiten te doen die ook bij volwassenen horen, zoals samen koekjes bakken, knutselen of een gezelschapsspel. Tijdens dit laatste leert je kind bovendien bovendien belangrijke sociale vaardigheden zoals beurt afwachten, spelregels volgen en winnen of verliezen.

5. Organiseer de ‘schermpjes-tijd’ : bepaal samen met je kind wanneer, hoelang en wat er kan. Extra schermpjes-tijd is trouwens een graag geziene beloning.

6. Elk leeftijd heeft zijn eigen voorkeuren : kleuters houden van rollenspel (poppen, auto’s en garages, duplo,…), lagere schoolkinderen verkiezen constructie- en competitief spel (lego, puzzel, spelletjes,…) en tieners hebben vaak ‘vrienden’ nodig om zich echt te amuseren. En daar horen ook digitale vrienden bij πŸ˜‰

7. Beloon zelfstandig spel met een gezamenlijk spelletje achteraf. Zo kan je een lange woensdagmiddag indelen in momenten waarop je kind zelfstandig dient te spelen, afgewisseld met momenten waarop jullie wel iets samen kunnen doen.

P.S. Papa Tom Hodgkinson schreef hierover het inspirerende boek ‘Luie ouders hebben gelijk’. Een aanrader. Voor als je even tijd hebt.



Nog meer opvoedinspiratie in je mailbox?

Ik vind het geweldig wanneer ik ouders kan inspireren. Je mag van mij boeiende inzichten en bruikbaar advies verwachten wanneer je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief.